*Betal med Klarna , VIPPS. Hent og retur gratis i butikk. Gratis frakt over 1500 kr.*

Handlekurv0

Handlekurven er tom

27.11.2019 4 minutter lesning

Det er ikke mange år siden vi ikke visste hva Black Friday var, men de siste årene har det blitt tydeligere og tydeligere at dette er et fenomen som ikke har tenkt seg noe sted med det første, og som vi som driver butikk ikke kan ignorere. 

Black Friday, eller svartfredag,[1] er en årlig handledag som finner sted dagen etter Thanksgiving i USA. Dagen er tradisjonelt begynnelsen på julehandelen og mange utsalgssteder åpnes ofte så tidlig som klokka tre på natta eller tidligere og tilbyr en rekke salgsvarer, ofte begrenset i antall eller tidsrom. Ettersom Thanksgiving i USA alltid faller på den fjerde torsdagen i november vil Black Friday finne sted på en fredag mellom 23. og 29. november. - Wikipedia

 

I utgangspunktet er det ingen naturlig grunn til at vi skulle ha et stort salg på denne tiden av året. Vi pleier å ha salg ved behov, når det er tid for å rydde bort en sesong og gjøre plass til en ny. I slutten av november har julekjolene såvidt kommet på plass, og butikken bugner av flunkende nye varer. Så vi ignorerte Black Friday-fenomenet lenge. Det passet jo ikke for oss. Vi hadde andre ting å holde på med på denne tiden av året, og var riktig opptatte med å forberede oss til jul. Men for to år siden skjønte vi at vi måtte se Svartefredagen i øynene, og ikke bare late som ingenting. Det var slik den første Fancy Friday'en vår ble til. Den første av mange. 

 

 

Hvis du har vært hos oss på Fancy Friday, som vi nå drar i gang flere ganger i året, vet du at det er en skikkelig koselig dag med god stemning. Vi pynter oss litt ekstra, og oppfordrer kundene til å gjøre det samme. Kanskje trenger noen å prøvekjøre en selskapskjole før jul, eller lufte en kjole som har hengt litt for lenge i skapet? Vi serverer punsj og poshcorn (som popcorn, bare med glitter!) og lager god stemning. Og så har vi rabatter. Ja, vi har det. Og selv om de er ikke på nivå med rabattene de store kjedene tilbyr, så er det penger å spare. Vil du komme? Du finner neste Fancy Friday-event HER. Trenger du kjole, tilbehør eller julegaver, så hjelper vi deg med det. Det er selvsagt lov å komme innom bare for å hilse på også! Og som sagt, så oppfordrer vi til å pynte seg!

 Vi ordner litt ekstra hygge for deg som er nettkunde også, så følg med! (Men punsjen må du blande selv.)

 

 

Det er ikke fordi vi er gjerrige, eller fordi vi ikke unner kundene våre salg og rabatter, at vi ikke henger oss på Black Friday-toget. Det er fordi det er tøft å være en liten butikk, og fordi marginene er knappe. Manillusion er mat på bordet og tak over hodet for et lite knippe damer som er engasjerte og jobber hardt. Vi kan briljere når det kommer til kunnskap, lidenskap, engasjement, service og gode, klassiske plagg med sjel. Men når det kommer til å dumpe prisene så lavt som mulig? Der har vi ikke mye å stille opp med. 

 

 

En av våre hjertesaker er dessuten tidløse, klassiske klær. Å hoppe av motemølla, og plassere seg på utsiden av fast-fashion. Vi tror på å investere i plagg du kan ha lenge, som aldri går av moten, og ta godt vare på dem. Vi synes det er lekkert, og vi tror det er miljøvennlig. Fra et miljøperspektiv er Black Friday et mareritt. For hvis vi skal gjette, så gjetter vi på at mange går rett i shoppetåka og handler ting de slett ikke har bruk for. Og det er penger som kunne vært spart, og senere blitt investert i noe man elsker, som man bruker og bruker og bruker. 

 

Vi vet at mange av de små butikkene rundt om i landet sitter med samme erfaring som oss. Dagens Næringsliv hadde sett på tall fra Virke Faghandel, og kunne, ganske riktig, konkludere med at Black Friday går på helsa løs for de frittstående butikkene. De intervjuet vår egen Lise om dette, hun ble tilogmed forsidepike, og om du har abonnement kan du lese saken HER.

 

 

Vi har blitt mer og mer bevisste på følgende: Hver gang du bruker penger, så avgir du en liten stemme på hva slags verden du kommer til å våkne opp i i morgen. Vil du ha en liten lokalbutikk på hjørnet? Da må du handle i den. Ønsker du å holde liv i den familiedrevne restauranten som lager verdens beste søndagsmiddag? Da må du spise der. Kanskje er det verdt å ta en liten omvei for å kjøpe kaffen fra en frittstående kafe i lunsjen. Synes du det er koselig å vandre ned en liten gate med masse artige butikker utenom det vanlige? Da må du velge denne gata fremfor kjøpesenteret. Ikke nødvendigvis hver gang, men disse bedriftene trenger at du velger dem, ihvertfall av og til.

 

Vi oppfordrer ikke til boikott av kjøpesentre og store kjeder og nettbutikker, og vi sier ikke at de er skurker eller noe ugreit vi helst skulle vært foruten. Bruk dem gjerne, det gjør vi også! Men husk på de små spillerne, de som virkelig merker det om du kjøper kaffen, brødet, kjøkkenbordet, julegavene, blomsterbuketten eller i vårt tilfelle, kjolen, hos dem fremfor noen andre. Vi er nemlig store tilhengere av mangfold. Og om vi ønsker mangfold, da trenger vi de små aktørene. De som ikke har sjangs til å selge sterkt rabatterte varer på Black Friday. Hvis du har mulighet - du skulle ikke hoppet over Black Friday-hysteriet du også? Og hvis du skulle trenge det, så tilbyr vi en trygg havn, helt Black Friday-fri på fredag. 

 

 

 


Skriv en kommentar

Kommentarer vil gås gjennom før de vises